Skolavslutningar och studentens lyckliga dagar !

Nu är skolan är slut för många och man skall ut i allvaret. Men frågan är om det ser så jävla muntert ut? Det är dåligt med jobb för medel eleven , tuffare krav från allt och alla. Frågor som ställs vid en arbetsintevju har du arbetslivserfarenhet ? hur skall dom ha hunnit med det? Dom flesta får läsa vidare tills dom har blivit lite äldre och kanske har fått en praktikplats, då ev kan man få ett jobb. Men att gå direkt som jag gjorde från gymnasiet till ett jobb är i princip omöjligt. Dom som har gått ut nian har att se fram mot 2 ev tre år till i skolan. För dom som är skoltrötta så blir det en jävligt tuff situation, utbildningen är livsviktigt men skall man orka ? ja det är frågan. Dom som inte går ut nian med G i sina ämnen får gå sk kallad sommarkola, det är ett bra allternativ för dom som inte har klarat dom tuffa kraven som är idagens skola. Man läser in sina kärnämnen svenska engelska och mate så att man kan söka till gymnasiet. Men vad händer med dom då som inte klarar det hellèr. Jo man kan få komma in på gymnasiet och fortsätta med att läsa kärnämnena, På Fenix i Vaggeryd får dom otroligt bra stöd  på Gymnasiet och det skall dom ha all kredit för. Men det jag tycker är mest pinsammt för grundskolorna är att så många elver går ut nian med icke godkänt, det måste ju vara ett totalt misslyckande för skolans lärare, eller åtminstånde så måste dom känna det om dom är någorlunda vettiga.Men det jag undrar är vad händer med dom som inte orkar fortsätta läsa, dom som inte hade godkänt, vad blir det av dom ungdomarna? Tar samhället sitt ansvar och hjälper dom in på arbetsmarknaden i alla fall trots att dom inte har utbildning, eller låter man dom sociala myndigheterna ta hand om dom eller vad kommer att hända? För många så var skolan ett helvete, många har lidit sig igenom grundskolan, kanske varit mobbade osv. Hur skall man få dom motiverade att läsa in grundskolan? Nej det är inte lätt, för när grundskolan är slut så skiter ju skolan i dom elverna som inte finns kvar där längre, man slussar dom vidare till någon annan som skall ta hand om dom, ett smidigt sätt att bli av med sitt misslyckande. När det gäller svaga elever så är skolan inte speciellt intresserade att hjälpa till, utan man skjuter problemen åt sidan. Man stöttar dom som redan är starka och populära. Jag trodde att sådant skolsätt var förlegat men jag kan tala om att så är det inte i denna komunen. Jag är lyckligt lottad att båda mina grabbar och min dotter har klarat skolan det ena skall börja i gymnasiet och den andra skall börja sista året till hösten, men jag lider med dom föräldrarna som har barn som inte har klarat skolan, dom har det tufft just nu skall ni veta. Hur skall man kunna motivera en som redan känner sig totalt misslckad ? ja det är ingen lätt uppgift. Så skolan ! TA ERAT ANSVAR HJÄLP DOM SVAGA ELVERNA SÅ ALLA KAN FÅ DET DRÄGLIGT I FRAMTIDEN !

Mvh Blomman

Postat av: En som inte orkade

Jag håller med dig fullt ut.

2008-06-18 @ 15:59:23

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: