Av jord är du kommen !

Idag sändes Englas begravning i direktsändning kyrkan  var full till sista plats. Aftonbladet ägnade halva sin tidning till att skriva,barnen vi aldrig glömmer och syftade på Engla och Arboga barnen Max och Saga. Men inte ett ord om Simon eller Riccardo. Makabert så det förslår!Aftonbladet verkar välja ut vilka det är mest synd om.Alla liv är tydligen inte lika mycket värda.Varför frågar  jag mig?Jag tycker det är en oerhörd tragedi när någon i förtid dör.Oavsett om det skulle vara en ligist eller en liten flicka.Jag har påpekat tidigare att jag inte tar Simon och hans polare i försvar, det var förkastligt det dom gjorde.Men han hade inte behövt bli mördad om vuxna , polis och sociala myndigheter hade gjort sitt.Jag kommer ihåg andra fall som borde ha uppmärksamats, Fadima, Pelle, Helen , alla var unga och blev brutalt mördade.Jag sörjer för dom också.Att bli av med nära och kära måste var det mest fruktansvärda som kan hända en.Även om man råkar heta Simon och var på kant med rättvisan.Inget barn förtjänar att dö.Livet är det vi har och vi har bara ett, jag tror att dom anhöriga till alla dom här barnen saknar sina döda barn oavsett vad man tycker så är det tragedi för alla inblandade.Detta kallas empati och det är ett ord som oftast används i en possetiv bemärkelse.Man känner empati för Engla, Max och Saga men inte för Simon, för att han var en så kallad värsting.Jag kan inte se det så. Han var en människa också med kött och blod en ung pojke som hade hamnat lite snett.Var det då rätt att mörda honom?Nej jag tycker inte det. Han har precis lika stor rätt att leva som vi alla andra trots hans trassliga bakrund.Dom som nu tycker annorlunda får gärna göra det och det är bra med debatter av den här sorten, men jag skulle vilja se den som tycker det är rätt att döda och stå för det, ja då är man minst lika sinnesrubbad som mördarna är.

Mvh Blomman

Postat av: Henke

Det har du jävligt rätt i.

2008-05-10 @ 14:47:59
Postat av: Carro

Mördare är sjuka i huvudet, och man kan inte skydda sig från allt, tyvärr. Vet dock inte vad jag tycker om att Englas begravning sändes på svt..Hm.

2008-05-10 @ 18:11:24
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se
Postat av: madelene

Aftonbladet väljer att skriva om vissa fall mer än andra då det är olika hur mycket de anhöriga familjerna väljer att ställa upp och vill vara med. Självklart menar inte tidningen då att de bryr sig mindre om Riccardo eller Simon (som för övrigt har haft en enorm mediebevakning som du uppenbarligen har missat). Jag förstår inte heller vad du menar med att tidningen (?) tycker att det är rätt att döda och sedan stå för det. Du kanske borde börja LÄSA artiklarna i tidningen i stället för att bara gissa. Sen tycker jag att det är lite lustigt att du bara tycker att Aftonbladet har glömt Simon och Riccardo. Alla andra barn som far illa då? Tänk efter lite nästa gång.

2008-05-12 @ 13:36:57
URL: http://madelenes.blogg.se
Postat av: Blomman

Madelene !
Jag att Aftobladet har pirioterat vissa saker mer en andra. Och du läser min text så sörjer jag alla barn som dör eller mördas.Sen har du uppfattat texten fel, jag menade att när folk tycker det var rätt att han friades som mördade Simon, så tycker man ju att det är ok att döda och sen frias.Det var det jag menade , du får läsa hela texterna och inte mellan raderna.

2008-05-12 @ 13:55:19

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: