Adventsfirande eller finns det färgade kulor i grenen

I Skillingaryd har det varit livliga diskussioner om adventsfirande på skolan här. Observera att detta har varit en tradition i många många år här , lika som att åka runt på hästskrinda vi skolavslutningen i årskurs nio. Men nu så skall dom ta bort det pga att man inte vill stöta sig men dom som är muslimer och icke kristna . Jag tycker att dom skall behålla sin tradition men att inte tvinga dom som inte vill , vi har faktiskt religonsfrihet i det här landet. Och man blir inte stenad för att man har en annan tro. Nu vill jag direkt påpeka att det är inte invandrarnas fel att det har blivit så här utan en flat skoledning som tror att det skall bli motsättningar. Men det är precis det  blir. Svenskarna tror att det är invandrarnas fel, men dom bestämmer ju inte. Vi skall inte behöva be om ursäkt för våra traditioner vi har här, utan ha kvar dom i stället. Jag vet på något ställe fick man inte sjunga svenska nationalsången på skolavslutningen! Horribelt anser jag, då har ju rassisterna fått rätt och klappar sig gott på bröstet. Skoledningen måste tänka om och förstå att traditioner som har varit så länge inte bara kan tas bort för att andra inte skall känna sig kränkta som var deras motivering. Ingen blir kränkt av att ha ett advenstfirande , se bara till att det är frivilligt och tvinga ingen som inte vill behöver inte gå. Dom som är kristna kan ju gå som dom alltid har gjort. Skippas sånt här dravel så kan det säkert öppna en del dörrar i stället för motsättningar.

Mvh Blomman


Postat av: Carro

Är det Lucia du pratar om? Jag blir lite förvirrad...Säg inte att det är Lucia dom ska skippa iaf för då vet jag inte vad jag gör...öhh...

2008-11-25 @ 00:25:47
URL: http://frokencaroline.blogg.se/
Postat av: Blomman

Adventsfirandet Carro det står ju i överskriften ha ha.

2008-11-25 @ 14:33:18
Postat av: Carro

Aha..men de e Lucia alltså? Ja men man kan ju ha annat adventsfirande osso...men säg inte att dom ska lägga ner Lucia?

2008-11-25 @ 21:35:59
URL: http://frokencaroline.blogg.se/
Postat av: Blomman

Nej Lucia har jag inget hört om.Men det brukar vara tradion att fira 1 advent i kyrkan fredagen innan, men det vill rektorn slopa för att ingen skall behöva känna sig kränkt.

2008-11-25 @ 23:51:19

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: