Jag mötte Lassie eller finns det djävlar ?

Jag tror inte att gud och djävulen på något sätt tävlar mot varandra, jag tror inte heller att gud är en farbror med stort vitt hår och stort vitt skägg. Jag tror heller inte på att djävulen bor i en mörk håla som heter helvetet , jag tror inte heller att djävulen ser ut som på bilder med två horn eldgaffel och en lång svans. Jag har mött djävulen mer en än gång, och för mig är det vanliga människor, och dom har inga horn och svansar, dom kan vara chefer, raggare, lärare, ja vad som helst för sort men på ett eller annat sätt har dom varit taskiga ibland mot mig och i bland mot folk i min närhet. Har jag mött gud då ? ja då för mig så kan gud vara en kompis, en arbetskamrat, eller bara någon som har gjort något bra som Barbro Jönsson som stod upp mot den kriminella verksamheten. Så det här att man måste följa bibeln för att kunna tro på olika saker det tror inte jag på. Bibeln är en enda lång sagoberättelse, där det onda måste finnas precis som  det goda. Precis så är det i verkliga livet också. Ibland möter man det goda och ibland det onda. Ibland känns det som det finns mer djävlar i  världen en gudar, för varför ser annars världen ut som den gör? Jag tänker på små barn som dör, svält, krig onda människor som Fritz, om gud är god varför så gör han/hon inget då? Självklart finns det inga klara svar på så här tunga frågor. Jag har inga svar och jag kräver inte att någon annan skall ha svar heller. För jag kan bara konstatera att det är så det ser ut. Ondska finns och godhet finns, men det verkar som att ondskan är lättare att tackla än godheten. Det är lättare att vara elak än snäll. Mina musiktexter är ofta bittra men det är så jag ser på världen. Det finns ett par människor som för mig är mina gudar dom är lätträknade, det är sådana människor som aldrig skulle svika när det blåser hårt och som alltid finns där. Sen finns det djävlar som jag önskar att jag aldrig hade träffat. Men allting gör att man blir en erfarenhet rikare.

Må Gud vara med er eller Djävulen valet är fritt !

Mvh Blomman


Postat av: Anonym

Du får ursäkta mig Blomman, men detta är ännu ett ämne som jag inte kan låta bli att beröra. I egenskap av katolik så tror jag både på Gud och Djävulen, jag tror dock inte att de bor på moln respektive i någon mörk håla, ej heller på vitt skägg eller eldgaffel och svans. Jag tror faktiskt ganska lika som du; Gud visar sig i medmänniskor som gör goda saker och motsatsen i de som gör onda handlingar. Jag frågade min präst en gång hur han skulle beskriva helvetet och han svarade: "tänk dig den värsta bakfylleångest du någonsin varit med om" ta den gånger hundra och i all evighet. Efter de orden tänker jag mig för ordentligt innan jag gör eller säger saker som kan reta den Gud jag tror på.

2008-11-26 @ 23:49:42
URL: http://hycklare.blogg.se/

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: