Den lovade bokrecensionen !

Så nu har jag läst boken Vilda Västern "Legend och Verklighet" för det första så var boken mycket bra och den kan rekomenderas med den varmaste handen. Den vare sig förskönade eller hyllade uta höll sig till enbart fakta. Man tog upp om banditgängen som har funnits som The Wild Buntch ett fruktat mördargäng,The Yougergang , Bröderna Dalton,som nästan var lika klumpiga som Bröderna Dalton i Lucky Luke böckerna.Självklart får man läsa om Billy The Kid och Jesse James, samt om uppgörelsen vid OK Corall. Men man tar även upp Vilda Västern damerna, ja det fanns faktiskt sådana med. Som Poker Alice en grym pokerspelare som bar revolver och faktiskt kunde skjuta. Sen kunde man läsa om Calamity Jane som var en ganska förskunken kvinna men hon kunde hantera ett gevär. Och som hag har sagt tidgare så var inte Västern någon idyl direkt utan det var tuffa tider. Det var inte ovanligt med lynchmob och att man tog lagen i egna händer. Efter ett bakrån så åkte förövarna fast och låsets in i finkan men moben bröt sig in och hängde dom själva utan rättegång. Ett annat fall var det tre boskapstjuvar som dömdes till döden av 200 jurymedlemmar men dom hade inte en chans en var chilenare och två var framsmän så dom kunde inte språket. Men trots allt elände så är det den tiden jag skulle vela upplevt,så alla förändringar från prärie till stad hur det utvecklade sig. Men jag får hålla mig till filmer och böcker och leva lite Vilda Västern på lajv.


Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: