Jesse James ! bandit eller hjälte ?

Jesse James var en fruktad rånare under 1800-talet. Han föddes som Jesse Woodson James 5 september 1847. Han och hans bror Frank James var ledare för ligan. Trots att han var en bandit fick någon form av hjälte gloria likt Robin Hodd, att han delade ut pengar från rånen till dom som behövde dom. Men det finns inga bevis för att han gjorde det. Efter hans död 1882 så lade man liket på is och visade upp honom mot betalning, lite makabert kan man tycka. Men som sagt för många var han ju en hjälte. Alla dom här kända westernprofilerna fick ju många myter runt sig, och fick på så sätt ett rykte. Och det ena var värre en det andra som skrevs om dom i tidningarna. Men det är rätt så kul att forska om dom är gökarna och jag har ju läst det mesta om dom, sätt dom flesta filmer genom att jag älskar den här tiden och har det som ett stort intresse. Men för mig var nog Jesse James en bandit, kunde vara fruktansvärt brutal och hade många liv på sitt samvete. Så han var igetligen ingen hjälte utan snarare tvärtom. Men som den vise sa, efter sin död blir man legendförklarad. Jesse James sköts ihjäl 1882 av ynkryggen Robert Ford i sitt egna hem, Jesse James , Robert Ford, och Charley Ford planerade ett rån. Men Jesse James kände att något var fel så han plockade av sig sitt revolverbälte något som han aldrig brukade göra, och gick fram till en tavla för att damma av , då sköt Robert Ford honom i bakhuvudet. Robert Ford blev en allmänt hatat person för att han hade varit så feg. Robert Ford belv sjäv mördad och ingen brydde sig , hans bilder såldes aldrig, hans lik visades inte upp hans hem blev aldrig besökt. Han går under namnet ynkryggen och kommer enbart att bli ihågkommen för att han sköt legendaren Jesse James.



Postat av: Billy The Kid

Kull att någon skriver om en såda gubbe som Jesse James. Mycket intressant läsning faktiskt.

2009-11-14 @ 13:45:11
Postat av: Micke

Hej Blomman ! Hur kommer det sig att du har sådant stort intresse för vilda vestern ?

2009-11-14 @ 19:20:35
Postat av: Blomman

Ja du Micke, det började tidigt när jag såg första upplagan av High Chaparall tror jag , sen var jag såld. Sen hängde det med upp i vuxen ålder har nog sätt dom flesta filmer som handlar om Wilda Western, jag läser mycket på nätet, böcker, studerar även om indiankulturen och trapperkulturen osv. Min dröm är att komma till USA och se alla klassiska platser. Tack för visat intresse både The Kid och Micke.

2009-11-14 @ 23:52:49
Postat av: Blomman

Om du såg det du anonyma som jag inte orkade ens lägga in så skrev jag TACK FÖR VISAT INTRESSE MICKE OCH THE KID !



Men att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter !

2009-11-15 @ 14:02:00

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: