Snart är det sommarlov !

Ja många barn går om kring och önskar att det vore sommarlov.
En del för att det skall bli skönt med bad tjo och tjim.
Men sen finns det dom som går med en stor klump i magen och mår fruktansvärt dålig pga mobbing.
Mobbig och är nog det mest sadistiska man kan göra, att frysa ut, inte får vara med, bli , slagen får sin jacka kastade i toalettstolen osv.
Dom barnen som utsätts för detta kommer för eller senare bli vrak, osäkra,få  dåligt självförtroende, tycka illa om sig själva, till och med hata att man blev född.

Jag själv blev mobbad under lång tid i skolan, jag var tacksamm att ge sig på jag var liten och klen.
Jag kommer ihåg hur illa jag mådde så jag kan identifera mig med barnen som mår dåligt.
Min mobbing pågick upp till högstadiet , men sen så började jag slå tillbaka, jag var trött på att vara ett offer.
För mig blev punken räddningen, nya vänner, musik, fester, tjejer mm.

Jag känne en kille som jag träffade för ett tag sen som berättade att han var mobbad hela högstadiet och även i vuxen ålder på arbetsplatsen, där var det mera utfrysning det var frågan om .
Han är lite annorlunda och egen, men varför skall man bli mobbad för det ?
Jag tycker det är bedrövligt när vuxna ägnar sig åt sådan skit, barn förstår inte bättre för dom har inte den erfarenheten, men vuxna har det.

Dom barnen som önskar att sommarlovet skall börja kommer inte få det lättare i sommar heller , deras plågoandar finns ju på fritiden också, så vad skall dom göra ? Hålla sig inne hela sommaren? Fy fan säger jag bara, ingen människa skall behöva lida, vare sig barn eller vuxna.

I vissa komuner tar man mobbing på allvar men i vissa inte.
Ni kan ger fan på att jag vet hur mobbing har behandlades förr i tiden .
Jag blev flyttad från min skola till en annan, varför? det var ju inte  jag som var problemet.
Plågoandarna fanns ju kvar och spöade ju mig när jag var ledig från skolan också.
Så det skyddsnätet som jag skulle ha fått från vuxna fanns inte då.
Det är säkert lite bättre nu men jag tycker att man läser titt som tätt att det finns ungar som far illa , så man undrar ju hur fan det är igentligen.
Någon har fått rätt mot skolan och fått ut skadestånd, men frågan är om 100000, är tillräckligt för tex 9 års lidande ? Nej det anser inte jag i alla fall.
Så avslutningsvis, ni barn och vuxna som blir mobbade, GE INTE UPP !!!!
Det finns dom som bryr sig om er, det finns dom som kan hjälpa er, det finns dom som stöttar er, våga anmäla både till polis och skolan.
Ni är värda fan så mycket  mer än att TA SKIT !

Postat av: Jens

Bra skrivet ! Jag har själv blivit mobbad i många år . Man lider i det tysta och bara sväljer. Ha en bra dag vi får se hur min blir .

2011-05-09 @ 08:02:14
Postat av: Lisa

Det var väldigt genomtänkt och fint skrivet .

Det är inte många killar som har sådana tankar.....

2011-05-17 @ 07:54:45

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: