Innebandykrisen i Småland sanning eller bara snack ?

Ja nu skall jag svära lite i kyrkan. Det känns som det är en hel del kris ute i klubbarna runt om i Småland utom i ett par undantag. Jag skall börja med den anrika klubben Jönköpings IK. Som blev av med sin tränare , ordförande och kassör på ett bräde i princip, samt att man åkte ur Svenska superligan. Varför händer sådant kan man fråga sig ? Ja jag har inget bra svar på det men om jag skulle spekulera så tror jag att JIK, blev lite förstora på det och var inte tillräckligt ödmjuka. Det är sällan man kommer någonstans med kaxighet om man inte har kaxighet med glimten i ögat. Jag tror att det dröjer innan vi ser JIK i superligan igen. Nästa klubb som det ser dystert ut för är Månsarps IBK, tappade halva laget vid jul samt sina båda tränare som sa upp sig. Just nu är deras hemsida helt död och man presenterar i princip ingenting risken är att man åker ner i div 4a också. Gnosjö IBK gick ju upp i div 2 för två år sen och förra året åkte man ner igen. Har tappat en hel del tunga pjäser, ser ut att få det tufft om dom inte börjar att värva snart, ingen direkt kris men dom får det tufft. I Sävsjö är det absolut ingen kris men jag måste en då frågasätta att man väljer att säga upp Thomas Atting, En av Smålans bästa tränare , han ledde laget till div 1 kval vad mer kräver man ? han kanske inte alltid kammar medhårs med spelarna och det passade tydligen inte. Husqvarnas båda tränare sa upp sig och det väntas spelarflykt vad kommer att hända där ? Barnarp gick upp i div 2 och har vandrat på genom serierna från div 5, men vad händer nu när alla lag rycker i alla spelare, jag tror att Barnarp kan få svårt att få tag i spelare. Det var mycket olyckligt att både Mullsjö och JIK åkte ur superligan, där av denna jakt på spelare. Östra SK där ser jag ingen direkt kris ser stabila ut och har ett bra kompisgäng i herrlaget, dessutom har man knutit till sig Johan Ivarsson till damerna. Värnamo IK ingen kris har bra ungdomsverksamhet men a laget bör kunna ligga i div 3. Men spelarna måste också ta sitt ansvar och  ligga i annars kommer man ingen vart,material finns för en toppplacering men finns viljan att offra sig ? Westbo IBK känner jag till för dåligt men det dröjer nog innan vi ser dom högre upp i sammanhangen. Till sist Skillingaryds IK ingen kris, det känns som dom har tänkt till lite inför denna säsongen. Värvat bra och är så där lagom kaxiga med glimten i ögat det gillar jag. Jag känner ju deras tränare Andreas och Per väldigt väl och jag vet att dom alltid skojar till det lite och det är väldigt kul. Vi i CL skall ju möta dom i en träningsturnering och det ser vi fram emot, dels att få bra matcher och dels kunna utbyta lite kunskaper mellan matcherna. 

                                                                  Slutord om "krisen"
Visst det finns en hel del klubbar som har lite kris men i övrigt så ser det bra ut i Småland Mullsjö satsar vidare och kan ta steget upp Vipers satsar också vidare, lika så unga Färjestaden. Ett lag som skall bli mycket intresant att följa är Westervik som satsar smart och har en bra tränare som har varit med  en hel del och vet vad som krävs.Så om ett år ungefär såvet vi var det kris eller inte lycka till nu alla Smålandsföreningar och kör hårt.

Postat av: Putte

Har du slutat blogga ?.har du inga åsikter längre : )

2009-05-08 @ 08:23:31
Postat av: Ove

Jag saknar också ett nytt inlägg från dig blomman.

2009-05-08 @ 20:29:28
Postat av: Blomman

Nej nej har haft datorkrasch tyvär.

2009-05-08 @ 22:30:35
Postat av: andreas runnö

Kris i Småland? Ja, många klubbr tänker i det lilla och vill inte hitta sin nisch. Varje klubb bör arbete inom den del degör det bäst.

2009-05-28 @ 01:33:44
URL: http://www.skillingarydsik.se

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: