Vad blir det för mat ?

Jag gillar att laga mat och är faktiskt ganska duktig på det, Jag sköter markservisen här hemma just nu och det är skitskoj. Jag har ju inte allt i huvudet men jag är läskunning så jag läser recept om det behövs. Jag kan nog laga det mesta utan att skryta. Det som är kul med att laga mat är att andra uppskattar det man gör vilket känns väldigt bra. Idag måndag blir det ungstekt falukorv med potatismos det är en klassiker och är lätt att göra. För dom som inte är så bra på att fixa käk så kommer här en enkel beskrivning. Jag skippar bostongurkan men det är smaken som avgör om man vill ha det eller inte. Lycka till !

Ingredienser till Ugnstekt falukorv:

4 port ugnstekt falukorv
  • En böj falukorv ca 600 g
  • 1/2 gul lök
  • 2 tomater
  • 8 skivor ost eller 1 dl riven ost
  • 6 msk senap
  • 6 msk ketchup
  • 6 msk bostongurka

Så här lagar du Ugnstekt falukorv:

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Förbered potatismos.
  2. Ta av skinnet på falukorven, skär snitt nästan igenom över hela falukorven. Lägg falukorven i en ugnsform med lite olvivolja eller smör i botten.
  3. Fyll snitten i falukorven med skivad lök och tomatskivor.
  4. Fördela senap, ketchup och toppa med några matskedar bostongurka på falukorven.
  5. Sist fördelar du bitar av skivad ost eller riven ost över falukorven.
  6. Stek falukorven i ugnen i 30 minuter eller tills den ser god ut.
  7. Servera ugnstekt falukorv med potatismos samt extra senap, ketchup och bostongurka. En tomatsallad, kokt broccoli samt finriven morot är gott till.




Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: