En riktigt trevlig match !

Då jag sätt en match SSL ligan. Mellan nykomlingen Sirius vs Täby. Sirius vann tack vare ett gediget försvarspel. Dom spelade ett så kallat lågt försvar,och jag tycker att dom vinner väldigt välförtjänt. Man ser vad försvarsspelet betyder, man vinner inte så många matcher om man match efter match släpper 7-8 mål. Jag tycker att 4a mål är rätt ok men helst mindre.  Jag som tränare eller numera fd tränare prioriterar försvarspelet, i den mordena innebandyn handlar det om att ha ett bra positionsspel och snabba omställningar, det är så jag ser det i alla fall. Vad jag menar är att det skall räcka med 6,7 mål för att vinna en match, men alla lag ser det inte så. Jag tycker att generellt tränar lagen för dåligt när det gäller försvarsarbetet och tittar mest på anfallsspelet men jag resonerar som så att släpper du inte in mål så kommer alltid chansen att dyka upp för eller senare och då gäller det att dra dit den, så hatten av för Sirius.

Postat av: Erik

Jag kan nästan garantera att alla lag har inställningen att det ska räcka att göra 6-7mål. Sen att det blir fler insläppta ibland hör ju sporten till. Inte något som man räknar med...

2009-10-27 @ 11:29:22
Postat av: Blomman

Hej Erik !

Ja så är det säkert,men jag tycker att det generellt släpps in för mycket mål, jag menar 16-3 i världens bästa liga. Jag var helt galen när vi släppte in 7 mot Halmstad tex, vi offrade oss inte tillräckligt och var inte noggranna nog i försvaret,och då släpper man in . Man måste jobba stenhårt i varje byte och minimera misstagen då vinner man också matcherna.

2009-10-27 @ 15:17:42
Postat av: Håcke

I innebandy kan du inte slappna en enda sekund. Tappar du fokus under fem minuter så rinner det lätt iväg ett par bollar.



Det finns inga zoner att gömma sig i som i ishockey.



Ett skott från halva halva plan är alltid farligt. Och om markering missats eller utan täck, ja då är det ofta mål.

2009-10-27 @ 16:44:04
URL: http://merasport.blogg.se/
Postat av: Erik

Du tror inte ALLA tränare håller med om det?

2009-10-27 @ 16:44:24
Postat av: Blomman

Jag pratar bara för mig själv , andra får göra som dom tror är bäst.

2009-10-27 @ 17:30:29
Postat av: Blomman

Håller med dig Håcke.

2009-10-27 @ 17:38:08
Postat av: Söderberg

Det är väl självklart att alla tränare (och spelare) vill släppa in så lite mål som möjligt, allt annat vore konstigt. Men ser villbaka på Innebandyns högsta serie genom åren minns man väl inte direkt 90-talet som någon fantastisk era. När en innebandymatch snittar på 5-6 mål blir underhållningsvärdet alldeles för dåligt. Det stora lyftet för sporten Innebandy kom egentligen när underhållningsvärdet blev högre, d.v.s när det började göras fler mål. Det är väl rätt få som skulle se innebandy för att titta på lag som bara försvarar sig och kontrar. Ser man till historien i innebadyvärlden finns alltid följande scenario, oavsett division: Man spelar snålt för att rädda ett kontrakt, man spelar offensivt för att vinna medaljer! Ven skulle tycka om ett Brasilien, Manchester U, Barcelona, Real Madrid som ställde upp på egen planhalva och bara kontrade??



Idrotten får inte gå ut på att vara destruktiv och vinna enbart på motståndarnas misstag, utan kreativitet och glädje? Fram med det offensiva!

2009-10-28 @ 16:23:04
Postat av: Blomman

Hej på dig Söderlugg !

Smaken är ju som röven klöven. men jag håller med dig till viss del. Men om du minns så åkte SIK ur på målskillnad och då funderar man ju på om dom hade släppt in mindre mål vad hade hänt då ? hade dom måntro klarat sig. ja det kan man ju sia om. Bara för man spelar ett bra försvarspel så innebär det inte att det behöver vara tråkigt och destruktivt, jag tyckte inte matchen mellan Sirius vs Täby var tråkig utan snarare tvärt om, men som sagt man är olika, lycka till i helgen.

2009-10-28 @ 16:43:22

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: