Att jobba inom vården !

Jag har gått undersköterske uttbildning och är så kallad uska.
Man går den linjen i tre år men jag läste in den på ett och ett halvt år på comvux efter ha jobbat inom industrin i 12 år.
När man är färdig utbildad så har man en grundlön på 17500 sen skatt på det.
Det blir inte mycket över.
Bor man själv och inte har barn och dyr hyra samt lån ja då kan man nog klara sig hyffsat.
Men igentligen är det en "pisslön".
Men varför väljer man då att jobba med detta?
Jo för att jag älskar att jobba med människor.
Det är tillfredställande att gå till jobbet och man känner att man gör nytta genom att hjälpa dom gamla.
Och som kille så blir man oftast väldigt uppskattad både av dom gamla och personalen för det är ju ett kvinnodominerande yrke.
För hade det varit en mansdominerat yrke så hade aldrig lönesättningen sätt ut som den gör.
Men hade aldrig acepterat dom vilkoren.
Men nu är det ju som det är.
Jag tycker det är jävligt synd att inte våra höjdarpoliker kommer ut från sina fina kontor och ser hur det är i våran verklighet.
Med att torka skit, spyor, duschningar, aggresivitet, mm
Så kanske dom skulle få en annan bild av vårat jobb.
Men det känns lite som att det är inte värt att ta hand om dom gamla! dom skall ju en då snart dö.
Men om ni visste vad dom anhöriga tycker om personalen där jag jobbar.
Vi får titt som tätt blommor eller en choklad kartong när deras mor eller far har gått bort.
Men politikerna skiter i det och det är skrämmande.
Jag tycker att det skulle vara rimligt med det arbetet vi utför att ha en lön på runt 22-23 tusen i månaden.
Men det lär vi aldrig få uppleva.
Vi har en del jättelånga arbetspass , tex nu på lördag jobbar jag mellan 07.15 till 19.30 med en timmas rast.
Vet ni hur slut man är efter ett sådan pass, jo det kan jag säga man orkar inte ett skit när man kommer hem.
Men jag trivs så bra så jag står ut.
Och jag går gladligen till mitt underbetalada jobb, bara för att jag trivs att se människor bli glada , man känner att man sprider glädje.
Men till våra politiker säger jag följande !
Det är dags att ni vaknar och släppa  till mer pengar till vård och omsorg.
Annars kommer det snart inte att finnas några som vill jobba inom åldringsvården och vad händer med dom gamla då VA !

Mvh Blomman

Postat av: Ewa

helt rätt! otroligt att jobb med människor, vare sig det gäller barn eller gamla, är så underskattade. Visst är det viktikt att ha ett meningsfullt jobb men det är ju inget ideellt jobb.Varför ska det vara värt flera ggr mer i lönekuvertet att sitta i nån styrelse o vända papper?? Det är helt snett!

2007-11-29 @ 22:09:21
Postat av: Carro

skicka de där till äckel-fredrik ^^

2007-12-01 @ 09:59:42
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se
Postat av: Gunilla

Fan vad rätt du har i detta Blomman.
Jag jobbar i Vaggeryds komun och kan inte annat än att hålla med.Varför blir inte du politiker ha ha.Då kanske vi skulle få ordnig på grejerna.
Ha det bäst och en stor kram !

2008-03-20 @ 00:47:55

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: