Rödebymordet !

Igår när jag läste om att den 50 årige man som sköt ihjäl 15 årige Simon Södeberg friades pga av "att han dels var psykiskt sjuk och dels att han inte visste vad han gjorde friats" blev jag totalt chockad.Vad sänder detta ut för singnaler till vårat rättsamhälle?  Att det är helt ok att ta död på en annan människa bara man är tillräckligt sjuk?Dessutom får han skadestånd samt  sina vapen tillbaka som dödade grabben, helt  absurt anser jag.Det kan aldrig vara rätt att döda om det inte är i absolut nödvärn det var inte detta. Killen stod på knä och bad för sitt liv ändå trycker den 50 årige mannen av sitt vapen från  1 meters håll. Grabben dör samt  så skottskadar han  en 17 åring. Visst dom här grabbarna hade trakasserat 50 åringen under en längre tid men det rättfärdigar inte att han skulle skjuta på dom.  Hade han nu gjort som man skall , ringa polisen, skjuta varningskott osv då hade saken hamnat i ett helt annat läge men det gjorde han inte för han var ju "psykist sjuk",  i samma sekund som han sköt visste han inte vad han gjorde enligt domstolen. Man kan ju fråga sig varför friades inte Mattias Flink ? han kan ju knappats heller vetat vad han gjorde då han sköt i hjäl 7 personer i Falun 1994 han var ju också pyskist sjuk enligt domen, eller Anna Linds mördare han var också enligt domen psykist sjuk, dom båda fick livstids fängelse.Dessutom tycker jag att det är så jävla makabert att  han den 50 årige mannen får sympatier utifrån kända som okända att han gjorde rätt som dödade grabben , hur  kan ni tycka det? Det handlar ju om en 15 årigt barn som brutalt har mördats! Är inte hans liv lika mycket värt som Englas eller dom två små barnen i Arboga? Eller handlar det hela om att grabben var en ligist ?Givetvis skulle han ha dömts till sluten psykvård.Eller livstids fängelse inte  skulle han ha friats.Det jag undrar är vad kommer att hända nu ute i samhället.Kommer alla skaffa sig vapen och skjuta på folk och sen säga att att man är pyskiskt sjuk eller ?En friande dom vid mord sänder en bitter smak i munnen på mig i alla fall.Jag hoppas att familjen överklagar till en högre instans och att det där döms på ett rätt sätt, för detta är inte rätt han skall sitta inom lås och bom.Han har inte den spärren som vanliga människor har, och det har sällan mördare.I dom flesta fall av mord hittar man någon form av psykisk störning hos mördaren.Och det hade man ju gjort på den 50 årige mannen med.Varför dömdes han inte som en psykisk sjuk man då ?! Jag lider med Simons föräldrar som har förlorat sitt barn och för att domstolen inte dömde honom enligt lagen för mord, jag hoppas att ni får upprättelse, för detta är en rättskandal! Mina tankar går till Simons familj och hans anhöriga.

Mvh Blomman

Postat av: Frugan

Helt rätt! Fattar inte heller hur man motiverar detta han borde ju åtminstånde blivit dömd till vård! Det måste kännas väldigt hårt för de drabbade föräldrarna. Det är likadant med hur man kan välja att direktsända Englas begravning, det känns makabert! Varför undrar jag vad skiljer henne från alla andra barn som mördats? Hur kan man som förälder vilja att den sänds? En sån fruktansvärd privat tragedi?!? Kram till dej

2008-05-09 @ 09:00:19
Postat av: Blomman

Alla människoliv skall vara lika värda!Det spelar ingen roll om man heter Engla , eller Simon i båda fallen handlar det om barn som har blivit brutalt mördade.Finns det risk att Anders Englund också frikänns? Ja fan vet !

2008-05-09 @ 09:18:53
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Blomman

Är det ingen som har några åsikter om detta ? Eller har man bara det när jag skriver så ointressanta saker som om Knektar och Blondinbella.Vad tycker ni igentligen var det rätt att han friades.

2008-05-09 @ 10:17:31
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: oggre

det är helt jävla fel att han frias livstid i en isolerad cell vore rätt

2008-05-09 @ 10:44:13
Postat av: Anonym

Hej!jatte trakigt att en ung pojke miste livet, men
jag kan samtidigt se familjens situation om man under flera ars tid blivit trakasserade, fatt egendom forstord och blivit hotade.
Da kan jag tanka mig att allt en dag bara brister,
och att man tappar allt.
Men jag kan inte forsta att att man tar fram ett gevar och skjuter..

2008-05-09 @ 10:46:03
Postat av: Blomman

Min fråga är en då! Vad gjorde polisen och dom sociala myndigheterna? Hade det verkligen behövt gå så lång att ett barn var tvungen att minsta livet ? Jag tycker inte det är rätt att man skall trakasera människor och jag förstår också att han var trängd, men trots allt han mördade ett barn , det kan vi aldrig komma ifrån .

2008-05-09 @ 10:55:20
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Branne

Hahaha det är nästan så man inte tror att det är sant, du jämför situationer där rödbypappan har handlat i nödvärn mot en man som våldtar och bränner upp en flicka oprovocerat? Han dödade men sen ska man inte glömma att dem var 5 stycken utanför hans dörr med olika tillhyggen. Hade du inte reagerat på samma sätt? Du verkar hela tiden ursäkta dina argument med att man ska ringa polisen. Men polisen hade ju ringts många gånger och inget hade hänt.

Tycker det var rätt att han blev friad.

2008-05-09 @ 11:17:20
URL: http://branne.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jag tycker att det var RÄTT att han friades.. Ska de här pojkarna få gå omkring och hålla på som de vill eller? Det var ju ändå så allt startades! Han handlade i nödvärn, han ville skydda sin familj, jag tror du hade gjort likadant. Sen är det klart att han blir knäpp i huvudet när han blir trakasserad som han blev. Rätt ska vara rätt och nu blev det äntligen rätt.

2008-05-09 @ 11:21:28
Postat av: Ewa

skulle det va rätt att ta lagen i egna händer? Då blir det anarki o kaos! Självklart kan jag förstå att pappan o familjen haft en rent för jävlig situation o ifrågasätter starkt hur dessa ungdomar kunnat få härja fritt det var ju inte bara den familjen som var utsatt för deras trakasserier, men att gå så långt som att döda är ju galet!
Vilka signaler sänder man genom detta? Att om du känner dej tillräckligt illa behandlad ta fram geväret o skjut? Är det ett sådant samhälle vi vill leva i? Jag vet iallafall att jag INTE vill det!

2008-05-09 @ 11:38:16
Postat av: frida

Självklart borde han ha straffats, ingen ska gå fri efter ett mord. men som någon nämnde ovan så förstår jag även familjens situation. dessa killar var ju hel idiotiska i sitt sätt att handla. Man gör absolut inte som de gjorde. Jag säger absolut inte att Simon förtjänade detta, asbolut inte, men jag tycker även dessa killar har agerat oerhört fel.

2008-05-09 @ 13:22:54
Postat av: Branne

Nödvärnslagen finns för att man ska kunna försvara sig själv. Dem knackar på hans dörr med vapen. Ska man inte få svara med samma medel då?

2008-05-09 @ 14:32:20
URL: http://branne.wordpress.com
Postat av: Carro

Jag tycker att det är för jävligt att han friades.

2008-05-09 @ 15:37:29
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se
Postat av: Blomman

Men Branne !
Då tycker jag att du skall ta och läsa på den lagen lite.Man får inte använda mer våld än nöden kräver.Mord är defenetivt mer än vad nöden krävde, han stod på knä och bad för sit liv , grabben var 15 år.

2008-05-09 @ 16:54:49
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Blomman

Någon frågade om jag inte skulle ha gjort samma sak! På den frågan skulle jag svara nej.Jag har en spärr som säger att det är fel att döda eftersom jag är pacefist och vapenvägrare så finns inte den tanken hos mig.Men jag anser mig vara någorlunda normal, det var inte han som sköt.Därför skulle han blivit dömd till sluten vård.Han fick tillbaka sina vapen, vad händer om han känner sig hotad igen ? Det kan ju vara så att någon eller några är förbannade på den friande domen och tar lagen i egna händer, har han
då rätt att skjuta igen ? Är det ett sådant samhälle vi skall ha! öga för öga tand för tand.Jag bara undrar i så fall vart är vi då på väg.?

2008-05-09 @ 17:58:03
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Henke

Med andra ord så är det rätt att döda barn?

2008-05-09 @ 18:28:17
Postat av: Blomman

Henke ! Det är aldrig rätt att döda, det måste finnas andra lösningar.Tex var var alla vuxna som skulle ha funnits i barnens skyddsnät ? Vad gjorde Simons föräldrar osv, man kan spekulera hur mycket som helst! Att han var ligist står ju ganska klart.Men min
fråga kvarstår är det rätt att döda och sen bli frikänd ? Ovsett hot, trakasserier osv.Vart går gränsen? Har vi inte än lag som skall följas av alla ? Vill vi hade som i USA ! Där var och varannan bär vapen och det skjuts värre än i Wilda Western . Jag tänker på alla skolmasaker som har varit there over. Jag vill inte att mina barn skall växa upp i ett våldsamhälle i alla fall.

2008-05-09 @ 18:42:15
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Evis

Detta kanske är en signal om att föräldrarna bör hålla mer koll på vad barnen gör även i i 15 års åldern. För som det framkommer här så är dom ju trots allt BARN! Och bör kanske inte släppas så fria utan ha regler som ska följas, regler satta av föräldrarna. En tid på kvällen som dom SKA vara hemma helt enkelt annars skall dom hämtas av föräldern. Och får föräldrarna veta att ens barn gör nåt dumt ska det ju tas upp i hemmet med barnet och sedan kollas upp att problemen upphört! Då skulle kanske inte sådana här skaer inte hända!!!! För det är inte rätt att döda, men det är säkert lätt att tappa fattningen som denna pappa gjorde.

2008-05-10 @ 09:05:56
Postat av: Stockholm

Du säger att du inte vill att dina barn ska växa upp i ett våldssamhälle, inse faktum...vi lever i ett redan. Och det som hände i Rödeby är bara ett i raden av alla tragedier som har hänt dom senaste månaderna i det här landet. Även om det i Rödeby var hemskt, så kan man ju inte dömma någon som var sjuk dåå men inte sjuk nu. Fängelse funkar inte, eftersom han var sjuk då, men inte heller sluten vård eftersom han inte är sjuk nu. Det är jättekonstigt att skjuta ett barn, men å andra sidan
är det ingen annan än dom inblandande som vet vad som har hänt och hur länge. Hela familjen har varit rädd för det här gänget i år, dom har gjort livet till ett helvete. Det är sjukt att inte polis eller socialen har gjort nåt åt alla anmälningar som kommit in. Min fråga är istället, får ett gäng ungdomar bete sig hur som helst?? Har inte föräldrarna något ansvar?? Det är nog även lätt att säga "nej jag hade inte gjort samma sak", men vem vet hur den här pappan mådde. Han gjorde allt för att skydda sin familj, ingen annan hjälpte ju till!

2008-05-10 @ 10:04:17
Postat av: Blomman

Stockholm !
Självklart har föräldrarna ett jättestort ansvar och något har ju brustit att dom här grabbarna betedde sig så som dom gjorde, och det är bedrövligt att ingen hade gjort något tidigare.Skulle det ha behövt gå så långt som till ett mord?För att man skall fatta.Men trots allt han var iskall först skjuter han en i ryggen, sen laddar han om och skjuter från en meters håll en pojke som ber för sitt liv, det kan aldrig vara rätt hur man en vänder och vrider på hans situation.Ja vill påpeka att jag tar inte grabbarnas parti på något sätt.Utan att det är frågan om det var rätt att bli friad efter ett sådant brutalt mord.

2008-05-10 @ 10:50:53
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Har du en all fakta inom det här fallet? ^o)

Den här mannen och hela han familj hade blivit trakaserad under en mkt lång tid och efter upprepade polisanmälningar som inte hyste någon respons överhuvudtaget så tror dessa ligister, dessa vandaler, att "okej polisen bryr sig inte, vi går till deras hus! Vi slår på deras bil och slår sönder fönsterna så att dom blir riktigt rädda!"

Sonen i den här familjen var handikappad!

Förstår du vad det innebär?

Dom pressade den pojken enormt och det verkar inte direkt som om du förstår hur det kan påverka en människa i det läget.

Pappan gjorde rätt, jag skulle till och med säga:

-Skjut alla människor som beter sig så, som inte visar någon respekt för människor som har problem, utan vill ge dom mer problem!

Dom här ungdomarna visste vad dom gjorde, och det var för rent nöjes skulle.

Dom startade alltihop!!

Skyll er själv för fan!

2009-10-20 @ 08:27:12
Postat av: Blomman

Då skall det gälla alla då Ellinor, det kan aldrig vara rätt att ta lagen egna händer. Så Du menar omjag blir trackad så kan jag börja döda?Sen skylla på att jag inte visste vad jag gjorde just då. Det verkar inte sunt.

2009-10-23 @ 07:11:16

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: