Heja Sovjet !

Nja kanske inte direkt heja på. Men jag minns Sovjet som en av världens bästa hockeynationer. Man satt hemma som liten knatt och skulle kolla på hockey VM, och man var lika arg varenda gång ryssarna vann jämt och allt. Dom dominerade hockeyn sen 70 talet med hur många OS guld VM guld som helst. Enda plumpen kan man väl säga där dom gick på en riktig mina var mot USA i semifinalen i OS i  Lake Placid 1980 . Jag satt uppe och tittade på denna helt otorilga match och givetvis satt man och höll på jänkarna. Ryssarna dominerade fett men dessa unga collegegrabbar samt en mer eller mindre galen tränare i Herb Brooks gjorde det omöjiga och vann matchen med 4-3 efter det avgörande målet av Mike Eurossie stavningen är fel jag vet men skit i det. Huvudsaken är att USA vann Herb Brooks visade att har man bara en jävla vilja så kan man försätta berg. Här kommer en lite annan version på den ryska nationalsången lyssna, läs och grava.

http://www.youtube.com/watch?v=1oP2i5gXOFU


Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: