Får en polis säga vad han vill ?

Efter händelsen i Rosengård ställer man sig frågan?"Får en polis säga vad han vill " Ja i detta landet är det tydligen så, det är ok för poliskåren att kalla invandrare för blattar, apor och säga att dom borde ha stryk så dom inte kan stå upp. Skall inte polisen stå för dom mänskliga rättigheterna och behandla alla människor lika? I skåne som är ett känt rassistområde så verkar det vara ok att säga så. Jag mår jävligt illa av när våra makthavare kränker människor på det sättet och det mest pinsamma är att utredningen läggs ner. Även på polishögskolan används kränkande termer som neger negersson osv. Det är fan inte klokt. Självklart skulle man sätta till en utredning det är man ju så snabb att göra annars men inte i detta fallet. Jag gillar defenetivt inte alla människor det finns både bra och dåliga så klart. Men att så öppet kränka en annan minirotet är inte annat en ett hån mot det svenska samhället. Så snuten skärpning och behandla alla lika så kanske ni får någon som helst uppskattning av den gemeneman. Just nu känner jag bara avsky.

Postat av: DP

Som polis får man säga precis vad man vill; hade du varit polis så hade du troligen gjort det också. Varför tror du att detta problem uppkommmer i exempelvis rosengård? Kan det bero på att man kastat sten på brandbilar och ambulanser? Eller att sossarnas "integrationspolitik" gick åt helvete redan på sextiotalet? Nej du, på med skygglapparna och kör ditt eget rejs, det är det som gäller i det nya sverige.

2009-02-09 @ 16:35:49
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: Blomman

Jag kan nog inte håla med dig där. Rassim är olagigt och straffbart, så det bör väl gälla polisen också eller står dom utanför lagen ? Och dessutom är det väl dom som skall upprätthålla lag och ordning.

2009-02-09 @ 17:37:47
Postat av: DP

Rasism är varken olagligt eller straffbart. Innan du slänger ur dig ett liknande påstående så vill jag veta den källa du hänvisar till, och kom nu inte med "sunt förnuft", för det funkar inte som källa.

2009-02-09 @ 23:18:23
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: Blomman

DP läs detta !



Hets mot folkgrupp är ett brott som innebär att offentligt sprida uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper. Brottet har detta namn i Sverige och Finland, och liknande lagstiftning finns i flera länder (de nordiska länderna samt bland andra Tyskland, Frankrike, Irland, Storbritannien och Kanada). Vilka folkgrupper som skyddas och vilka kriterier som skall uppfyllas för att uttalandet skall vara ett brott varierar mellan länderna.

Så som jag tolkar denna text så är hets mot folkgrupp olagligt.

2009-02-10 @ 06:59:32
Postat av: Blomman

DP läs text tv så ser du vad som gäller !

2009-02-10 @ 18:06:33
Postat av: Undrande

men är hets mot folkgrupp och rasism samma sak?



Hets mot folkgrupp är väl när man gör något mot en annan individ?

Rasism är väl en åsikt man har, vad man tycker och tänker?

2009-02-11 @ 01:21:52
Postat av: DP

Bästa Blomman, gå in på http://sv.wikipedia.org/ och sök på rasism så finner du; "Rasism är ett ord som beskriver indelningen av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet." Detta är inte olagligt och har ingenting med HMF att göra.



Att skriva; "DP läs text tv så ser du vad som gäller !" är ingen källhänvisning, dessutom så är texttv ETT sammansatt ord, inte TVÅ.

2009-02-11 @ 01:55:44
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: Agnes

Om man agerar ut sina rasistiska åsikter till en grupp människor, vilket dessa poliser gjorde, är det det samma som hets mot folkgrupp. Förundersökning är nu också inledd med just den rubriceringen. Så visst kan man säga att rasism som enskild åsikt är inte olagligt men om den ageras ut mot enskild elller grupp då är det olagligt. Därmed tycker jag att Blomman har rätt, och särskrivning är ju helt ointrressant i ämnet för övrigt.

Ha en bra dag Blomman, kram!

2009-02-11 @ 06:58:32
Postat av: Blomman

Och när började du agera svenska lärare DP. Du får ha din åsikt och jag min.

2009-02-11 @ 11:14:27
Postat av: Undrande

Agnes.



Men om det ageras ut mot enskild eller grupp som du skrev, då klassas det inte som rasism? Då klassas det som hmf?



Har aldrig hört någon få ett straff (på den rättsliga vägen) för att de är rasister?



Tillbaka till ämnet, detta tycker jag inte är så farligt (min åsikt).

Tänk dig hur mycket skit och även kränkande och rasistiska (från andra hållet, men samma sak!) saker du får höra när du jobbar i det området. Det går inte att komma undan att de är stökigt där, och det går heller inte att komma undan anledningen till varför...



Jämför den svenska polisen med polisen i usa, tycker de är bra att dom visar var skåpet ska stå ist för att vara sådana jävla mesar! IOFS! Detta var ett väääääääääääääääääääldigt fel sätt att göra det på, men ändå!



Mvh

2009-02-11 @ 14:15:36
Postat av: Agnes

Undrande: det var det jag försökte få fram, kanske var jag otydlig, att enskilda åsikter kan man inte förbjuda, och ska inte heller, men när rasism utövas gentemot andra är det förbjudet. Så tolkar jag det, men det kanske det bara är jag som gör?

Jag har själv jobbat i just det området under en period och visst är det stökigt där men jag blev inte utsatt för något för egen del, man ska inte glömma eller förringa att det egna bemötandet spelar en stor roll. Ha en bra dag Mvh

2009-02-11 @ 14:51:07
Postat av: DP

Agnes: Att en förundersökning är inledd betyder ingenting, för kunna bli dömd för hmf krävs att det finns ett uppsåt att hetsa mot folkgruppen i fråga, och eftersom folkgruppen i detta fall inte var medveten om hetset fallerar åtalet. Kriterie två är att någon ska ta anstöt, och eftersom den tidigare nämnda folkgruppen inte hörde det som sas i polisens fordon så kan de inte ta anstöt, alltså fallerar det igen.

2009-02-11 @ 23:41:03
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: DP

Blomman: Självklart får du ha din åsikt och jag min, åsiktsfrihet råder, men du får också finna dig i att du får kritik när du uttrycker en åsikt som inte delas av alla andra. Vad det språkliga beträffar så finns det rättstavningsmöjligheter i exempelvis word, slutsatsen blir därför att särskrivningar och felstavningar inte skulle behöva förekomma. Jag är absolut inte svenskalärare, men eftersom särskrivningar oftast är grunden till syftningsfel så uppskattar jag korrekt svenska, så jag inte missuppfattar innebörden i texten av språkliga skäl. Ett mycket välkänt exempel är skillnaden mellan en "röd hårig sjuk sköterska" och en "rödhårig sjuksköterska", förstår du min tankekedja?

2009-02-11 @ 23:47:51
URL: http://hycklare.blogg.se/
Postat av: Blomman

Jo jag förstår.Och jag har ju en lättare form av dyeslexi. Det finns säkert bra rättsvaningsprogram men jag är ju som jag är.

2009-02-12 @ 10:23:43
Postat av: DP

Då förstår jag och ber om ursäkt för mina språkliga påhopp då detta var en nyhet för mig.

2009-02-12 @ 12:46:54
URL: http://hycklare.blogg.se/nordkorea/
Postat av: Blomman

Ok det är lugnt.

2009-02-12 @ 14:40:54
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Herregud DP! Med tanke på ditt sätt att angripa andra så låter det som att du har en del egna problem att ta itu med. Att vara bittsk bara för att du kan gömma sig bakom en dator är så jäkla tragiskt. Undrar om du är sådan i verkliga livet eller om du tar ut all din ilska här på internet.

2009-07-24 @ 09:55:01

Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: