När innebandyklubben startades och framtiden!

Jag var med att starta Skillingaryds innebandyklubb för ett antal år sen, för att säga helt rätt 1991.
Vi var ett gäng glada killar som spelade i korpen men ville ha en riktig klubb.
Sagt och gjort ! vi hade ett medlemsmöte på NTO  och vi hade satt upp lappar över hela byn.
Vi trodde inte det skulle komma någon men det gjorde det.
Jag tror att jag drev det här hårdast , för jag var äldst.
Jag var 27 år då.
Man kan ju tycka att jag var för gamal för att spela men jag var en ganska ok målvakt, jag hade ju stått i mål i både fotboll , handboll och hockey.
När vi hade våran första styrelsemöte visste vi ingenting hur man skulle göra.
Men vi lärde oss under tiden.
Jag blev klubbens första ordförande och var det dom första åren.
Nästan omgående fick vi två sponsorer, Uppåkra och Kinnarps.
Den ena på byxan och den andra på ryggen på våra enormt fula tröjor som var turkosa samt svarta byxor.
På det första mötet sa vi att vi skulle ha A Lag och B Lag men under det första året hade vi damlag och pojklag samt innebandyskolan för dom allra yngsta.
I klubben hade vi en härlig gemenskap och alla hjälpte till spelare, flickvänner och fruar.
Vi startade en egen cup som hette Jubileumscupen som syftade på vårat födelsedatum den 27/3 1991.
Första året spelde vi bara träningsmatcher och jag minns våran första mot Forsheda som också var rätt nya, vi vann den med 6-3.
Vi byggde en egen sarg, och på självaste julafton var vi och målade den, snacka om galningar ha ha.
Året efter spelade vi seriespel och vann div 4a.
Så gick det till med klubben dom första åren.

I år åkte A Laget ur div 1 , vilket var mycket tråkigt.
Man undrar vad som kommer att hända nu.?
99% av spelarna kommer från Jönköping och jag förmodar att dom kommer att tappa en del.
Kommer det att finnas ett A.Lag ? eller skall man börja om med ungdomarna i klubben? det kommer att bli mycket tufft att spela i div 2 då dom inte har varit på den nivån innan, ett par spelare har fått chansen i A Laget, men långt ifrån alla.
Är dom beredda på att satsa den tiden det krävs, offra sig ? tex att träna försäsong  , eller att träna tre ggr per vecka som det krävs för att orka  en hel säsong.
Jag är orolig för SIK,s framtid kommer det att finnas ett A.Lag?
Klubben har alltid haft det så det kanske löser sig det hoppas jag i alla fall.
Frågan är bara vad som skall göras?
Kommer tränaren att vara kvar ? skall man skaffa en ny? jag har inga svar på det men på något sätt så tror jag att styrelsen måste sätta sig ner och analysera läget i föreningen och se vilka lösningar som är bäst för klubben.
Jag kommer alltid att ha SIK i mitt hjärta så jag skall be till högre makter att det finns ett A.Lag även nästa år.
Lycka till Skillingarys innebandyklubb och tänk till ordenligt så kommer det att bli bra.


Kommentera gärna!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: